اهداف کلی این فصل بدین قرار هستند که دانش آموز تعریف دقیقی از موج بداند، امواج طولی و عرضی را بشناسد و بین آنها تمیز قایل گردد. تابع موج را تعریف کند،انتشار امواج را در دو و سه بعد بررسی کند ، برهمنهی و تداخل آنها را با انجام آزمایش بفهمد و تحلیل ریاضیاتی آنها را انجام دهد. در پایان نیز بتواند مسائل آخر فصل را حل کند. مثالها و تمرینات این فصل ،متناسب با اهداف آموزشی فصل چیده شده اند و بیشتر به درک مسئله می پردازند. یکسری فعالیتها نیز در متن درس وجود دارند که انجام آنها به درک بهتر مفهوم فیزیکی مطالب کمک می کند. اینگونه که بر می آید دانش آموز میبایست در این فصل بیشتر در زمینه حل مسئله ، رسم نمودار و تحلیل ریاضیاتی نمودارهای مربوطه ارزشیابی شود.معلم در این فصل میتواند مثالهایی چون ، انداختن سنگ در آب و امواج رودخانه ها و ... اشاره کند.
در پایان این فصل نیز سیزده سوال آمده است که تمام آنها بغیر از سوال اول ، مسئله میباشند. میتوان دانش آموز را برای کار تکمیلی ، به جلد دوم کتاب هالیدی سوق داد. جا دارد بگویم حسنی که این کتاب نسبت به ویرایش قبلی آن دارد اینست که فصل موج از فصلهای حرکت نوسانی و صوت جدا شده تا دانش آموز ضمن اینکه بصورت مجزا مسئله حل می کند ،گیج نمی گردد.
- ۹۶/۰۳/۰۹