نقدی بر فصل سوم کتاب پیش دانشگاهی
در مورد طراحی ای که در مورد این فصل بر روی جلد کتاب قرار گرفته است ، میتوان باز هم به همان اسکیت باز اشاره کرد و این بار اینگونه تفسیر کرد که اسکیت باز در حال یک حرکت نوسانی بر یک نیمدایره است. اهداف کلی این فصل اینست که دانش آموز با انواع حرکت هماهنگ ساده آشنایی پیدا کند ، حرکت نوسانگر را تحلیل کند و جهت سرعت و شتاب مربوط به آن را در هر نقطه از نوسان ، تشخیص دهد. با پدیده تشدید آشنایی پیدا کرده و مسائل آخر فصل را بتواند حل کند.
از جمله وسایلی که میتوان از آن بعنوان کمک در تدریس به معلم اشاره کرد ،وسایلی همچون فنر و یک جسم کوچک تا بعنوان وزنه از آن استفاده گردد.آزمایشات مختلفی را نیز معلم میتواند طراحی کرده و یا از کتابهایی چون آزمایش های فیزیک ، مجله رشد فیزیک و... میتواند استفاده کند. ارزشیابی از این فصل نیز بیشتر به حل مسئله، رسم نمودار و تحلیل نمودارهای نوسانگر اختصاص داده میگردد.
پیشنهاد میگردد که معلم نسبت به یادگیری دانش آموز در این فصل تاکید بیشتری کند. چرا که این فصل پیش زمینه ای است برای دو فصل بعدی . در ضمن پیشنهاد میگردد تا معلم در کنار این کتاب توجهی به جلد دوم کتاب فیزیک هالیدی داشته باشد.چرا که متن و مسائل و پرسشهای این کتاب تا حدودی نزدیک به کتب دبیرستانی هستند.
- ۹۶/۰۳/۰۹