نقدی بر فصل دوم کتاب پیش دانشگاهی
آن قسمت از طرح روی کتاب که مربوط به اسکیت باز میباشد که در مسیر دایره ای در حال حرکت است، میتواند تداعیگر این فصل کتاب باشد. اهدافی که در این فصل کتاب بررسی میگردند عبارتند از : دانش آموز بتواند قوانین نیوتن را یاد بگیرد و از انها در حرکت اجسام در دو بعد استفاده کند. فرمولهای مربوط به تکانه زاویه ای و حرکت دایره ای را یاد بگیرد، بتواند در مورد این فرمولها مسئله حل کند ، قوانین کپلر را بشناسد و از روی آن حرکت سیارات مختلف را تحلیل کند. در پایان نیز بتواند تمرینات پایان فصل را بتنهایی حل کند. در این بخش از کتاب نیز همچون بخش گذشته ، تمرینات و مسائل نسبتا زیادی در جهت یادگیری بهتر دانش آموز طراحی شده است. از جمله مواد و وسایل کمک آموزشیمربوط به این درس میتوان به پوسترها و چاتهایی اشاره کرد که یا توسط معلم ساخته شده اند و یا در بازار موجود هستند . اگر امکانات مدرسه اجازه بدهد میتوان از تلقهای شفاف و و پروژکتور نیز اینکار را انجام خواهند داد. بجز چند فعالیتی که در کتاب وجود دارد آزمایشات خاصی برای این فصل در نظر گرفته نشده است. البته این فعالیتها توسط خود دانش آموز نیز قابل انجام هستند.اینطور که بر می آید بیشتر ارزشیابی بصورت حل مسئله و رسم نمودار مدنظر است و تاکید چندانی بر پرسشهای مفهومی نشده است. معلم در کنار این فصل میتواند کتاب هلیدی جلد اول را معرفی کند. در ضمن پیشنهاد میگردد ، در کنار این کتاب ،در درس حساب دیفرانسیل و انتگرال پیش دانشگاهی ،مبحث مختصات قطبی آورده گردد تا بحث حرکت دایره ای بطور کامل برای دانش آموزان جا بیافتد.
برخی از نقد های جزیی:
حجم بالای کتاب پیش دانشگاهی سبب می شود که مطالب فصل های انتهایی که بسیار مهم هم هستند یا باقی می مانند یا صرفا به طور سطحی درس داده می شوند.
در صفحه 41 ابتدا مسئله های نیروهای افقی و عمودی حل شده سپس در صفحه 43 رابطه آن را مطرح کرده است.
در حرکت دایره ای بیشتر از آن که مثال و تمرین حل بشود صرفا به روابط و اثبات آن ها پرداخته است که هیچگاه اثبات آن ها در دبیرستان استفاده نخواهد شد.
در صفحه 60دکتاب لزومی به اثبات سرعت خطی نبود زیرا دانش آموزان بیش از هر چیز از مسائل و رابطه آخر استفاده می کنند.
ذر صفحه 63 مبحث شتاب دایره ای را به خوبی نتوانسته مفهوم آن را از سرعت خطی جدا کند و صرفا با روابط آن را بیان کرده است.برای بیان بهتر مفهوم به مثال های روزمره و عکس های بیشتری نیاز بود.
- ۹۶/۰۳/۰۹