نقدی بر فصل اول کتاب پیش دانشگاهی
تصویر یک موشک که در حال پرتاب به فضا بر روی جلد کتاب است تداعیگر بحث حرکت شناسی است. اهداف کلی این درس اینست که حرکت در یک بعد را دانش آموز بفهمد وآن را به دو بعد تعمیم دهد. فرمولها و شیوه های حل مسئله را یاد بگیرد . چند آزمایش در این مورد انجام دهد و در پایان بتواند مسائل آخر فصل را حل کند. در این فصل از کتاب تمرینات و مثالهای به نسبت زیادی طراحی شده که بخوبی به دانش آموز جهت می دهد و پله پله دانش آموز را آماده می کند تا از عهده سوالات دشوارتر بر بیایند. تمرینات پایانی فصل چهارده تا میباشند که به احتمال فراوان از آسان به سخت چیده شده اند. البته پیشنهاد می گردد که پرسشهایی متناسب با درس طراحی گردد تا به فهم بهتر دانش آموز کمک کند. در مورد مواد و وسایل کمک آموزشی نیز باید بگویم که این فصل نیاز چندانی به این چیزها ندارد و معلم می تواند با حرکت دادن وسایل ساده ای چون گچ و یا حتی با حرکت خودش در کلاس درس و یا حتی راه رفتن در کلاس و یا آوردن مثالهایی از حرکت اجسام در طبیعت بحث حرکت را جا بیاندازد. چند تا فعالیت نیز معرفی شده اند که دانش آموز میتواند خود بتنهایی آنها راانجام دهند و وظیفه معلم اینست که نتایج حاصله را مورد بحث در کلاس قرار دهد. اینگونه که از تمرینات آخر فصل بر می آید ارزشیابی بصورت حل مسئله مدنظر طراحان این کتاب بوده است. انتقادی که در این زمینه دارم اینست که بجای اینکه بحث حرکت دوبار بررسی گردد، دیگر در کتاب سال دوم بررسی نشود و فقط یکبار بطور مفصل بررسی شود. در مورد فعالیت های جانبی نیز میتوان به مسائل و پرسشهای فصل دوم و سوم کتاب هالیدی جلد اول اشاره کرد
برخی نقد های جزیی:
در صفحه 4 قبل از تمرین 1-1 باید فرمول 1-3 را مطرح میکرد.
در صفحه 4 تمرین 1-1 که نمودار سهمی است پیچیده تر از مثال 1-2 صفحه 6 میباشد باید آن را در آخر مطرح میکرد.
در صفحه 29 و 30 به جای اثبات های خشک و مطالب بی عکس و غیر جذاب باید مفهوم بهتری از برد مطرح میکرد.
قبل از مطرح کردن حرکت پرتابی باید یک آزمایشی ساده برای دانش آموزان نشان داده می شد. اما این آزمایش در انتها با فعالیت 1-8 آمده است.
- ۹۶/۰۳/۰۹